Home Relatie Een gebed voor wanneer iemand van wie je houdt, afstand neemt van zijn of haar geloof – Uw dagelijkse gebed – 10 juli

Een gebed voor wanneer iemand van wie je houdt, afstand neemt van zijn of haar geloof – Uw dagelijkse gebed – 10 juli

0
Een gebed voor wanneer iemand van wie je houdt, afstand neemt van zijn of haar geloof – Uw dagelijkse gebed – 10 juli


uw dagelijkse gebed devotionele kunst

apple podcast-knop spotify podcastknop youtube-knop

Een gebed voor wanneer iemand van wie je houdt afstand neemt van zijn of haar geloof
Door Chris Eyte

“Vang voor ons de vossen, de kleine vossen die de wijngaarden verwoesten, onze wijngaarden die in bloei staan.” – Hooglied 2:15

Ik herinner me de allerlaatste sessie van de jaarlijkse discipelschapscursus die ik deed met een groep geweldige mannen en vrouwen van een kerknetwerk in het Verenigd Koninkrijk. Joe, de leider (niet zijn echte naam), stond voor ons allemaal en gaf een sombere waarschuwing over de toekomst, nu het jaar voorbij was. Hij zei dat statistisch gezien één persoon in zo’n groep op een gegeven second zeker zijn geloof zou verliezen. We keken elkaar nerveus aan en ik dangerous in stilte en vroeg Jezus om mij dicht bij hem te houden. Maar ik had ook een gevoel van wrok omdat ik dacht dat een van deze ongelooflijke broeders en zusters op een dag bij hem weg zou kunnen lopen. En ik hoopte echt egoïstisch dat ik dat niet zou zijn.

Toen verwees Joe naar Hooglied 2:15 en waarschuwde ons om op te letten op de ‘kleine vossen’ van de vijand en ze te vangen voordat ze ons geloof aantasten. Hij bedoelde die kanalen van zonde en ongeloof, waar elke man of vrouw mee worstelt. En als we die vossen niet op tijd ‘vangen’ en ermee omgaan, kan het resultaat verwoesting zijn in de wijngaarden van ons geloof. Het was een aangrijpende en zeer behulpzame allegorie. “Wees op je hoede,” smeekte Joe. Zoals het staat in 1 Petrus 5:8 – “Wees alert en nuchter van geest. Uw vijand, de duivel, sluipt rond als een brullende leeuw, op zoek naar iemand om te verslinden.” Hij was bezorgd dat we, na een jaar te hebben besteed aan het opbouwen van ons geloof in discipelschap in de Heer, nu de voornaamste doelwitten waren voor de vijand.

Helaas, naarmate de jaren verstreken en we allemaal gescheiden levens leidden, hoorde ik van iemand op die koers die de waarheid de rug toekeerde en ik werd me bewust van iemand anders wiens theologie in de battle raakte. Ik weet niet helemaal wat er met de anderen is gebeurd, maar het waren oprechte, lieve mensen en ik hoop dat het goed met hen gaat met Jezus. Ik heb mijn eigen ups en downs gehad en er was een korte periode waarin ik echt ben uitgegleden. Maar Gods liefde hield me huge toen ik me weer tot Hem keerde.

We vergeten te gemakkelijk dat we in spirituele gevechten zitten. En als we ‘over de prime’ van de loopgraven gaan en over het slagveld van de duisternis rennen, de liefde van Jezus brengend, kan er een tegengestelde reactie zijn. Raketten van twijfel en chaos zorgen ervoor dat we bukken tot het bombardement voorbij is. Dan kunnen we opstaan ​​en verdergaan als het bombardement stopt – als we onze ogen op Jezus gericht houden. Of er is het gevaar van terugval als we de vossen van de duivel ons laten uitputten.

Het doet pijn als een broeder of zuster afstand neemt van zijn of haar geloof, nietwaar? Wat kun je doen als iemand van wie je houdt afstand neemt van zijn of haar geloof? Wees er gewoon voor ze als dat mogelijk is, en bid. Dat is natuurlijk reactief, als iemand zich definitief afkeert. Maar we kunnen ook proactief zijn om ervoor te zorgen dat het in de eerste plaats niet gebeurt.

En daarom werkt deze krachtige illustratie in het Hooglied zo goed. Als we open, eerlijk en integraal met elkaar omgaan, hebben we een grotere kans om de kleine vossen te vangen voordat ze chaos veroorzaken in onze wijngaarden. In Rechters 15Simson grijpt 300 vossen en bindt brandende fakkels aan hun staarten. Hij laat ze los op de velden van de Filistijnen, en het veroorzaakt een absolute slachting. “Hij verbrandde de stronken en het staande graan, samen met de wijngaarden en olijfboomgaarden.”

Stel je voor dat die slachting het resultaat is van christelijke levens die afzonderlijk en buiten gemeenschap met elkaar worden geleid. Een houtvuur werkt alleen als de stukken hout met elkaar in verbinding staan. Een enkel stuk hout brandt al snel uit. Er is een reden waarom Jezus een bredere kerk van individuen bouwt in plaats van individuen die denken dat ze een kerk op zichzelf zijn. We hebben elkaar nodig om elkaar aan te moedigen, vriendelijk te berispen en voor elkaar te vechten. We moeten ook op elkaars vossen letten, die kleine slechte dingen die vernietigen (spiritueel, niet letterlijk!), en helpen ze te vangen voordat het te laat is.

Laten we bidden:

God de Vader,
Assist me alsjeblieft om de kleine vossen van zonde en twijfel te vangen voordat ze mijn wijngaard verwoesten. Assist me ook om anderen te steunen in deze geestelijke gevechten. Dank u dat ik niet in angst hoef te leven, need uw genade is voldoende voor mij. Uw liefde houdt mij huge en stabiel is uw woord, need u beschermt mij en mijn broeders en zusters. Als dit een strijd is van licht tegen duisternis, dan sta ik aan de winnende kant van de bredere oorlog. Uw kruis deed het allemaal, en u verklaarde: “Het is klaar!” Ik wandel door geloof, niet door wat ik zie. God is liefdeen ik hou van jou. Amen.

Fotocredits: @Pexels/Ankit Sihag


Christopher Eyte woont met zijn vrouw Céline en drie kinderen in Swansea, Wales, VK. Hij heeft jarenlang als journalist gewerkt en schrijft zijn eigen weblog (zijnliefdebevrijdt.leven) anderen aanmoedigend in hun wandel met Jezus. Hij werd christen in februari 2002, nadat een vriend Gods geweldige genade had uitgelegd!

Gerelateerde bron: Denk aan Gods blijvende liefde voor jou in deze begeleide meditatie over Psalm 100!

Deze begeleide christelijke meditatie uit Psalm 100 zal u helpen God te ervaren en te prijzen voor zijn oneindige liefde voor u. Phrase u bewust van Gods aanwezigheid bij u en prijs God voor zijn loyale en blijvende liefde vanaf het start der tijden en in de toekomst. Luister naar elke aflevering van de Zoveel Meer Podcast op LevenAudio.comof abonneer u op Appel of Spotify zodat je nooit een aflevering mist!

Nu je gebeden hebt, heb je iemand nodig die voor JOU bidt? Klik op de knop hieronder!

Bezoek iBelieve.com voor meer inspirerende gebedsinhoud.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here