Home Relatie Een ochtendgebed om de nabijheid van God – Uw dagelijkse gebed – 14 mei

Een ochtendgebed om de nabijheid van God – Uw dagelijkse gebed – 14 mei

0
Een ochtendgebed om de nabijheid van God – Uw dagelijkse gebed – 14 mei


je dagelijkse gebedsdevotionele kunst

Apple podcast-knop Spotify podcast-knop youtube-knop

A Ochtendgebed dat God dichtbij is
Door Lynette Kittel

“Maar wat mij betreft: het is goed om dicht bij God te zijn. Ik heb de Soevereine Heer tot mijn toevlucht gemaakt; Ik zal al uw daden vertellen” – Psalmen 73:28

Voelt het ooit alsof God ver weg is? Vooral als je door moeilijke tijden gaat, waarin het lijkt alsof God de andere kant op kijkt. Toch zegt God in Zijn Woord dat Hij tot ons nadert, maar wat betekent het voor God om dichtbij te zijn? We horen ernaar verwijzen in liederen, lezen het in de Bijbel en horen christenen erover praten, maar ervaren we het op een praktische, alledaagse manier? Zo niet, hoe beginnen we dan? En hoe weten we wanneer en of God dichtbij is?

God vragen om dichtbij te komen
De favoriete lofzang van mijn man is ‘Nearer, Nonetheless Nearer’. De woorden ervan zijn als een gebed, waarin God wordt gevraagd ons dichter bij Hem te brengen. Is het dus web zo eenvoudig als een lied zingen, God vragen om dichterbij te komen en dan wachten tot Hij verschijnt? Of zijn er manieren waarop we ons hart van tevoren kunnen voorbereiden op Zijn nabijheid? Jakobus 4:8 beschrijft de stappen die God ons geeft om tot Hem te naderen, en het begint ermee dat wij de moeite doen om eerst dichterbij te komen. “Kom dicht bij God en Hij zal dicht bij jou komen. Was uw handen, zondaars, en zuiver uw hart, dubbelzinnigen.”

Deze eerste stap in onze nadering tot God vereist ook dat we ons vooraf voorbereiden op Zijn nabijheid. Hieronder volgen drie manieren om u voor te bereiden.

1. Was onze handen. Om ons voor te bereiden om dichter bij God te komen, wordt ons gezegd dat we moeten stoppen met zondigen. Dit betekent dat als we actief kiezen voor de zonde in ons leven, we bewust moeten stoppen met zondigen.

2. Zuiver ons hart. Voorbereiding houdt ook de reiniging van ons hart in door ons van onze zonden te bekeren en God te vragen ons te reinigen en ons hart te zuiveren.

3. Corrigeer onze mentaliteit. Voorbereiden omvat het corrigeren van onze denkwijze, waarbij we ervoor kiezen Gods waarheid te geloven boven de waarheid van de wereld. Psalmen 145:18 verzekert ons: “De Heer is nabij allen die Hem aanroepen, allen die Hem in waarheid aanroepen.”

Geloven dat God dichtbij komt
Het ervaren van Gods nabijheid komt voort uit het geloven in Zijn Woord en het feit dat Hij dicht bij ons wil komen. Tijdens enkele van de moeilijkste ervaringen in het leven, Psalmen 34:18 vertelt ons dat Hij dichtbij is. ‘De Heer is dicht bij de gebrokenen van hart en redt degenen die verbrijzeld zijn van geest.’

Het komt ook door oefening, door onszelf voor te bereiden om dichter bij Hem te komen, zodat Hij dichter bij ons zal komen. Als we dat doen, ervaren we Zijn aanwezigheid en nabijheid in ons leven.

Door Zijn nabijheid te ervaren, krijgen we inzicht in hoe we Zijn nabijheid aan anderen kunnen aanbieden, zoals Hij dat aan ons doet. In tijden van lijden en verdriet weten we misschien niet wat we moeten zeggen of hoe we moeten handelen met anderen die dit meemaken, maar God traint ons door Zijn nabijheid en hoe dichtbij iemand in hun nood zijn hen troost brengt.

Als 2 Korintiërs 1:3-4 herinnert ons eraan: “Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christusde Vader van mededogen en de God van alle troost, die ons troost in al onze problemen, zodat we degenen die in moeilijkheden verkeren, kunnen troosten met de troost die we zelf van God ontvangen.

Waarom Gods nabijheid goed voor ons is
Gods Woord vertelt ons dat Zijn nabijheid goed voor ons is (Psalmen 73:28) omdat we met Zijn nabijheid, die op zichzelf wonderbaarlijk is, ook Zijn goedheid ontvangen.

Psalm 65:4 beschrijft hoe: “Gezegend zijn degenen die U kiest en dichtbij brengt om in Uw hoven te wonen! Wij zijn vervuld met de goede dingen van Uw huis, van Uw heilige tempel.”

Laten we bidden:

Beste vader,
Dank U dat U ons heeft geroepen om dichter bij U te komen. Assist ons de stappen te zetten om ons voor te bereiden om Uw nabijheid te ervaren. Leid ons in het wassen van onze handen van zonde, het zuiveren van ons hart en het corrigeren van onze denkwijze om op één lijn te komen met Uw waarheid. Assist ons, o Heer, bij het nastreven van Uw nabijheid, zodat wij uw goedheid kunnen ontvangen. Moedig ons aan om Uw nabijheid uit te breiden naar de mensen om ons heen.
In Jezus’ naam, amen.

Beeldcredits: afbeelding gegenereerd met behulp van AI-technologie through DALL.E 2024

Lynette Kittel is getrouwd en heeft vier dochters. Ze schrijft graag over geloof, huwelijk, ouderschap, relaties en het leven. Haar artikelen zijn gepubliceerd door Concentrate on the Household, Choice, Immediately’s Christian Lady, kirkcameron.com, Ungrind.org, StartMarriageRight.com en meer. Ze heeft een MA in Communicatie van Regent College en fungeert als affiliate producer voor SoulCheck-tv.

Leer ons bidden is een GRATIS gebedspodcast gehost door iBelieve-schrijfster Christina Patterson. Elke week geeft ze je praktische, praktijkgerichte ideas over hoe je je geloof en relatie met God kunt laten groeien door de kracht van gebed. Klik hieronder om naar haar aflevering over Wat je ‘s ochtends moet bidden voor een zorgeloze dag te luisteren!

Banneradvertentie voor de podcast Leer ons bidden

Nu je hebt gebeden, heb je iemand nodig die voor JOU bidt? Klik op de onderstaande knop!

Bezoek iBelieve.com voor meer inspirerende gebedsinhoud.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here