Home Relatie Een gebed voor de woorden die wij spreken – Uw dagelijkse gebed – 12 februari

Een gebed voor de woorden die wij spreken – Uw dagelijkse gebed – 12 februari

0
Een gebed voor de woorden die wij spreken – Uw dagelijkse gebed – 12 februari


je dagelijkse gebedsdevotionele kunst

Apple podcast-knop Spotify podcast-knop youtube-knop

Een gebed voor de woorden die we spreken
Door Ashley Moore

“Er is iemand wiens onbezonnen woorden als zwaardstoten zijn, maar de tong van de wijzen brengt genezing.” – Spreuken 12:18ESV

De woorden ‘stokken en stenen kunnen mijn botten breken, maar woorden zullen mij nooit pijn doen’ kunnen niet verder van de waarheid zijn. Van beschimpt worden als type tot roddels op kantoor: we hebben allemaal de kwetsende effecten van woorden op ons leven ervaren. Ik durf te wedden dat als ik nu tegenover je aan tafel zou zitten en je zou vragen herinneringen op te halen, je je gemakkelijk een second kunt herinneren waarop iemand iets kwetsends tegen je zei. Omdat de waarheid is dat onze woorden, of we het nu erkennen of niet, zoveel gewicht in de schaal leggen. Onze woorden kunnen worden gebruikt om op te bouwen of af te breken. Ze kunnen motiveren of ontmoedigen. Ze kunnen een bron zijn van een toegebrachte wond of genezende balsem voor de ziel van iemand anders.

Dus laat me vragen: heeft iemand iets kwetsends over je gezegd? Blijven hun woorden nu bij je hangen, mogelijk jaren nadat ze zijn uitgesproken? Misschien hoor je nog steeds de stem van je overdreven kritische moeder als je beslissingen neemt. “Doe dat niet; Ik wil niet dat mensen denken dat ik een idioot heb opgevoed!

Of misschien huiver je bij de herinnering aan de leraar die je voor de hele klas in verlegenheid bracht. “Schatje, denk maar geen seconde dat je met deze testresultaten naar de universiteit gaat.” Of misschien heeft een vertrouweling uw vertrouwen geschonden, waardoor uw persoonlijke pijn in publieke schaamte is veranderd? “Weet je, ik heb geen medelijden met haar scheiding; Ik wed dat hij haar heeft verlaten omdat ze zo’n zeurderig is.

Ons sleutelvers is waar. Woorden kunnen ons oh zo diep snijden. Ook andere plaatsen in de Bijbel maken het gewicht van onze woorden duidelijk.

  • Spreuken 18:21 zegt de tong heeft de macht over leven en dood, en degenen die ervan houden, zullen de vrucht ervan eten.
  • Spreuken 17:28 zegt, zelfs dwazen worden wijs geacht als ze zwijgen; met hun mond dicht lijken ze clever.
  • Spreuken 15:1 leest, Een zacht antwoord keert de toorn af, maar een exhausting woord wekt woede op.

We hebben waarschijnlijk allemaal aan de ontvangende kant gestaan ​​van de overhaaste woorden van iemand anders. Misschien hebben hun woorden sterke emoties bij ons aangewakkerd of ertoe geleid dat we op onvriendelijke wijze wraak hebben genomen, wat zout heeft toegevoegd aan de wond die ze hebben toegebracht.

Omgekeerd sluit ik mijn ogen terwijl ik denk aan wie misschien een pijnlijke herinnering heeft aan de kwetsende woorden die ik heb gesproken. Laten we, met de kennis uit de Bijbel en met de hulp van de Heilige Geest, ijverig zijn in het doelbewust kiezen van onze woorden. We kunnen onze gesprekken gebruiken om troost te bieden, en niet om pijn uit te lokken. Het is tenslotte onze rol als christenen om overal waar we gaan de geur van Christus te zijn (2 Korintiërs 2:15-17). Wij willen dat onze woorden een verfrissend, verleidelijk geurspoor zijn dat gevolgd kan worden en geen stank veroorzaken voor degenen die Christus tot Zichzelf roept.

Woorden kunnen pijnlijk zijn. Soms denk ik dat het gemakkelijker is om stokken en stenen te verdragen dan een verbale aanval. Mogen wij vergeving schenken aan degenen die achteloos een overhaast woord hebben gesproken dat ons pijn heeft gedaan. En vraag de Heilige Geest om onze overhaaste woorden om te zetten in woorden vol wijsheid die genezing brengen. Mocht er een schadelijk woord uit onze lippen komen, mogen we dan snel berouw hebben en herstel bewerkstelligen, waarbij we de affect erkennen van hoe het is om aan de ontvangende kant van een overhaast woord te staan.

Laten we bidden:
God, dank U dat het bloed van Jezus niet alleen mijn zonden bedekt, maar ook de zonden die anderen mij hebben aangedaan. Je stierf voor elk exhausting woord dat we hebben gesproken en de woorden die anderen tegen ons hebben gesproken. Bedankt. Heer, vergeef ons voor de manier waarop we achteloos hebben gesproken en de mensen om ons heen pijn hebben gedaan. God, dank u voor de herinneringen uit uw levengevende Woord dat de dingen die we zeggen zo krachtig zijn. God, zou U ons ontvankelijk willen maken voor overtuiging als onze tong scherp wordt? Wilt U een wacht over onze mond zetten en waken over de deur van onze lippen, Heer (Psalm 141:3). Mogen wij de kracht van onze tong gebruiken om elkaar op te bouwen en te bemoedigen. En als wij falen, Jezus, wilt U ons dan vergeven en ons de moed en wijsheid geven om onze woorden te gebruiken om genezing te brengen?
In Jezus’ naam, amen.

Fotocredit: ©GettyImages/rainierridao

Ashley MooreAshley Moore is schrijver en presentator van wees de twee™podcast. Ze staat bekend om haar herkenbaarheid en om haar gepassioneerde schrijven en spreken over mentale, emotionele en relationele gezondheid vanuit een bijbels wereldbeeld. Zij heeft voor geschreven Kingdom Edge-tijdschrift, Wegwijzers, Zebrapad, De geheime plek, verlevendigen, De borrelende beek en meer. Als Ashley niet aan het schrijven is, kun je haar vinden met haar man, drie kinderen en twee Goldens met slappe oren op hun landbouwgrond in Zuid-Georgië. De beste manier om contact te maken met Ashley is door een free of charge devotional- of bijbelstudie te volgen en je aan te melden voor haar nieuwsbrief op free.ashleynicolemoore.com.

Leer ons bidden is een GRATIS gebedspodcast gehost door iBelieve-schrijfster Christina Patterson. Elke week geeft ze je praktische, praktijkgerichte ideas over hoe je je geloof en relatie met God kunt laten groeien door de kracht van gebed. Klik hieronder om naar haar aflevering over Wat je ‘s ochtends moet bidden voor een zorgeloze dag te luisteren!

Banneradvertentie voor de podcast Leer ons bidden

Nu je hebt gebeden, heb je iemand nodig die voor JOU bidt? Klik op de onderstaande knop!

Bezoek iBelieve.com voor meer inspirerende gebedsinhoud.



LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here